EDUCATIONAL STUFF :
alfabetische lijst van de onderwerpen:
Kies een alfabetische groep,
of scoll naar beneden.
- CLICK TO SELECT NEXT PAGE - KLIK VOOR KEUZE VOLGENDE PAGINA -
- G o t o P R O F E S S I O N A L Z O N E -
- G o t o I N F O Z O N E -
- G o t o H O B B Y Z O N E -
- GO TO HOME PAGE -
Copyright© 2000...2018 - Best in 1024x768 or higher - Last update 05/06/2018 (dd/mm/yyyy) - 11:19:00 (hh:mm:ss)
- Designed by - Pajot Valley Graphics - 3D animation studio - a division of MARC SYSTEMS - info-3d@marc-systems.be -
ARM van een robot (robot-arm)
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
Naar 'binaire stelsel'
Binary:
Het binaire stelsel:
8 bit stelsel:
wordt gelezen van links naar rechts.
rechts = laagste waarde
links = hoogste waarde
voorbeeld van een 8 bits waarde :
---------------------------------------------------------------------------------
decimaal (d') binaire (b') hexadecimaal (h')
---------------------------------------------------------------------------------
d'108 b'0110 1100 h'6C
In het binaire stelsel krijgt elk cijfer (0 of 1) een waarde van 1...128
0000 0001 = 1 x waarde 01 = 01
0000 0010 = 1 x waarde 02 = 02
0000 0100 = 1 x waarde 04 = 04
0000 1000 = 1 x waarde 08 = 08
0001 0000 = 1 x waarde 16 = 16
0010 0000 = 1 x waarde 32 = 32
0100 0000 = 1 x waarde 64 = 64
1000 0000 = 1 x waarde 128 = 128
---------------------------------------------------------------------------------
---------------------------------------------------------------------------------
een voorbeeld:
---------------------------------------------------------------------------------
1001 1100 = 1 x 04
1 x 08
1 x 16
1 x 128
optellen = d'04 + d'08 + d'16 + d'128 = d'156
---------------------------------------------------------------------------------
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
CIRKEL
Naar 'cirkel / sinus'
Naar 'cirkel / cosinus'
Naar 'cirkel / tangens'
Naar 'cirkel / omtrek'
Naar 'cirkel / oppervlakte'
Naar 'cirkel / kwadranten'
---------------------------------------------------------------------------------
CIRKEL / SINUS (SIN)
---------------------------------------------------------------------------------
Sinus van een hoek:
- deze waarde wordt afgemeten op de Y-as
- waar de hoek van 0° tot 360° meet
- of 0 tot 2 rad = 2 * PI
= 2 x 3,1415926535897932384626433832795
= 6,283185307179586476925286766559
- waarde van -1 ... 0 ... +1
grafische voorstelling:
Voorbeeld:
dus de sinus van een hoek van 36,9° = 0,60042... (afgerond op 5 cijfers na de komma)
Naar 'cirkel menu'
---------------------------------------------------------------------------------
CIRKEL / COSINUS (COS) :
---------------------------------------------------------------------------------
Cosinus van een hoek:
- deze waarde wordt afgemeten op de X-as
- waar de hoek van 0° tot 360° meet
- of 0 tot 2 rad = 2 * PI
= 2 x 3,1415926535897932384626433832795
= 6,283185307179586476925286766559
- waarde van -1 ... 0 ... +1
grafische voorstelling:
Voorbeeld:
dus de cosinus van een hoek van 36,9° = 0,79968... (afgerond op 5 cijfers na de komma)
Naar 'cirkel menu'
---------------------------------------------------------------------------------
CIRKEL / TANGENS (TAN) :
---------------------------------------------------------------------------------
Tangens van een hoek:
- deze waarde wordt afgemeten op de Y-as
- waar de hoek van 0° tot 360° meet
- of 0 tot 2 rad = 2 * PI
= 2 x 3,1415926535897932384626433832795
= 6,283185307179586476925286766559
- waarde van -oneindig ... 0 ... +oneindig
grafische voorstelling:
Voorbeeld:
dus de tangens van een hoek van 36,9° = 0,75082... (afgerond op 5 cijfers na de komma)
Naar 'cirkel menu'
---------------------------------------------------------------------------------
CIRKEL / OMTREK :
---------------------------------------------------------------------------------
Omtrek:
omtrek = (2 x pi x r) of (pi x d)
waarvan:
pi = 3.14159265...,
r de straal is,
d de diameter is.
grafische voorstelling:
Voorbeeld:
omtrek = (2 x 3.14159265 x 20 mm) = 125,66 mm (afgerond op 2 cijfers na de komma)
Naar 'cirkel menu'
---------------------------------------------------------------------------------
CIRKEL / OPPERVLAKTE :
---------------------------------------------------------------------------------
Oppervlakte (area):
oppervlakte= (pi x r²) of (1/4 x pi x d²)
waarvan:
pi = 3.14159265...,
r de straal is,
d de diameter is.
grafische voorstelling:
Voorbeeld:
oppervlakte = (3.14159265 x 20² mm) = 1256,637 mm² (afgerond op 3 cijfers na de komma)
Naar 'cirkel menu'
---------------------------------------------------------------------------------
CIRKEL / KWADRANTEN :
---------------------------------------------------------------------------------
Kwadranten indelingen van een cirkel:
De tekens van de cos, sin en tangens bij de kwadranten:
-----------------------------------------------
Kwadrant Cosinus Sinus Tangens
teken teken teken
-----------------------------------------------
I .......... + .......... + ......... +
II ......... - .......... + ......... -
III ........ - .......... - ......... +
IV ......... + .......... - ......... -
-----------------------------------------------
Naar 'cirkel menu'
---------------------------------------------------------------------------------
COÖRDINATEN :
---------------------------------------------------------------------------------
Gebruikte coördinaten:
Eerst even het gebruikte coördinaten stelsel verduidelijken ...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We nemen de coördinaten volgens aanzicht op de tekentafel = XY :
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
X- = links
X+ = rechts
Y- = onder
Y+ = boven
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
We nemen de coördinaten volgens de tekentafel = XYZ :
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
X- = links
X+ = rechts
Y- = voor
Y+ = achter
Z- = onder
Z+ = boven
Hoeken gemeten (hor. = 0°) en uitgedrukt in graden (0...360°)
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
EENHEDEN en factors
---------------------------------------------------------------------------------
Eenheden:
---------------------------------------------------------------------------------
T = Tera 10^12 1 000 000 000 000
G = Giga 10^9 1 000 000 000
M = Mega 10^6 1 000 000
K = Kilo 10^3 1 000
- = Eenheid 1
m = mili 10^-3 0.001
µ = micro 10^-6 0.000 001
n = nano 10^-9 0.000 000 001
p = pico 10^-12 0.000 000 000 001
f = femto 10^-15 0.000 000 000 000 001
a = atto 10^-18 0.000 000 000 000 000 001
---------------------------------------------------------------------------------
convertie tabel:
---------------------------------------------------------------------------------
1 inch = 25.4 mm
ELECTRICITEIT :
Naam Eenheid Symbool
-----------------------------------
Spanning Volt U
Stroom Ampere A
Weerstand Ohm R
Vermogen Watt P
MATEN
lengtemaat in het SKM systeem (seconde, kilo, meter)
Km kilometer 1.000 m
Hm hecto meter 100 m
Dm deca meter 10 m
m meter 1 m
dm deci meter 0,1 m
cm centimeter 0,01 m
mm mili meter 0,001 m
µm micro meter 0,000 001 m
nm nano meter 0,000 000 001 m
MATEN
---------------------------------------------------------------------------------
Tijds eenheden
---------------------------------------------------------------------------------
h uur 3600 sec
m minuten 60 sec
s seconde 1 sec
ms mili seconde 0,001 sec
µs micro seconde 0,000 001 sec
ns nano seconde 0,000 000 001 sec
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
HEXADECIMAAL STELSEL
Hexadecimaal stelsel:
Hexadecimale waarden 0...F
dus :
-----------------------------------------
HEX DEC BIN
-----------------------------------------
0 00 0000
1 01 0001
2 02 0010
3 03 0011
4 04 0100
5 05 0101
6 06 0110
7 07 0111
8 08 1000
9 09 1001
A 10 1010
B 11 1011
C 12 1100
D 13 1101
E 14 1110
F 15 1111
-----------------------------------------
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
ROBOTS
Robot 2D berekeningen
Robot 3D berekeningen
- R O B O T A R M - 2 D B E R E K E N I N G E N -
de eerste 2D berekeningen van de arm alleen :
[ Naar 'Gebruikte coördinaten' ]
De berekeningen van de grijper positie ten gevolge van de segment hoeken...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
GEGEVENS :
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- BOBO reference = referentie op het grondvlak
Xref = 0 mm
Yref = 0 mm
Zref = 0 mm
- ARM reference = de plaats waar de robotarm op BOBO begint (dit voor foute boorgaten te corrigeren)
armXref = 0 mm
armYref = 0 mm
armZref = 176.0 mm
- HOOFDLAGER =
LagerHoek = 0°
- SEGMENT 1 =
Lengte = Lseg1 = 94.0 mm
Hoek = Hseg1 = 90° (vast)
- SEGMENT 2 =
Lengte = Lseg2 = 149.0 mm
Hoek = Hseg2 = 45°
- SEGMENT 3 =
Lengte = Lseg3 = 120.0 mm
Hoek = Hseg3 = 0°
- GRIJPER =
Lengte = Lgrijp = 125 mm
Hoek = Hgrijp = 270° (vast)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DE VEREENVOUDIGDE FORMULES (BEREKENINGEN) :
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Grijper Xpos = ( (Xref) + (armXref) + (cos(Hseg1)* Lseg1) + (cos(Hseg2)* Lseg2) + (cos(Hseg3)* Lseg3) )
Grijper Ypos = ( (Yref) + cos(Hoek hoofdlager) ) alleen als de hoofdlager draait veranderd deze.
Grijper Zpos = ( (Zref) + (armZref) + (sin(Hseg1)* Lseg1) + (sin(Hseg2)* Lseg2) + (sin(Hseg3)* Lseg3) + (sin(Hgrijp) * Lgrijp) )
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DUS :
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
!!!!! Deze berekeningen kloppen voorlopig alleen als de hoofdlager op 0° staat !!!!!
Grijper Xpos = ( (Xref) + (armXref) + (cos(Hseg1)* Lseg1) + (cos(Hseg2)* Lseg2) + (cos(Hseg3)* Lseg3) )
= ( (0 mm) + (0 mm) + (cos(90°)* 94.0 mm) + (cos(45°)* 149.0 mm)+ (cos(0°)* 120.0 mm) )
= ( (0 mm) + (0 mm) + (0 mm) + (105.35891 mm) + (120.0 mm) )
= ( 225.35891 mm)
Grijper Ypos = ( (Yref) ) alleen als de hoofdlager draait veranderd deze.
Grijper Zpos = ( (Zref) + (armZref) + (sin(Hseg1)* Lseg1) + (sin(Hseg2)* Lseg2) + (sin(Hseg3)* Lseg3) + (sin (Hgrijp) * Lgrijp) )
= ( (0 mm) + (176.0 mm) + (94.0 mm) + (sin(45°) * 149.0 mm) + (sin(0°) * 120.0 mm) + (sin(270°)*125.0 mm) )
= ( (0 mm) + (176.0 mm) + (94.0 mm) + (105.35891 mm) + (0 mm) + (-125 mm) )
= ( 250.35891 mm )
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
---------------------------------------------------------------------------------
VOLT = SPANNING
---------------------------------------------------------------------------------
VOLT:
Is de eenheid van spanning uitgedrukt in volt.
Er zijn twee soorten spanning,
gelijkspanning, uitgedrukt in DC = (direct current)
wisselspanning, uitgedrukt in AC = (alternating current)
Voorbeelden van veel gebruikte spanningen:
400 Volt => 400 VAC
230 Volt => 230 VAC
24 Volt => 24 VAC en 24 VDC
12 Volt => 12 VAC en 12 VDC
5 Volt => 5 VDC
De wet van Ohm:
Spanning wordt uitgedrukt als 'U'
Stroom uitgedrukt als 'I'
Weerstand uitgedrukt als 'R'
FORMULE : U = (I x R)
U = spanning in VOLT
I = stroom in AMPERE
R = weerstand in OHM
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
---------------------------------------------------------------------------------
WET VAN OHM
---------------------------------------------------------------------------------
De wet van Ohm :
Spanning wordt uitgedrukt met 'U'
Stroom uitgedrukt met 'I'
Weerstand uitgedrukt met 'R'
Vermogen uitgedrukt met 'P'
FORMULE :
U = (I x R)
U = spanning in VOLT
I = stroom in AMPERE
R = weerstand in OHM
P = vermogen in WATT
AFGELEIDE FORMULES :
STROOM = Ampere :
I = (U / R)
voorbeeld: 10 Amp = 230 Volt / 23 Ohm
I = (P / U)
voorbeeld: 10 Amp = 2300 Watt / 230 Volt
WEERSTAND = Ohm :
R = (U / I)
voorbeeld: 23 Ohm = 230 Volt / 10 Amp
VERMOGEN = Watt :
P = (U * I)
voorbeeld: 2300 Watt = (230 Volt * 10 Amp)
P = (I^2 * R)
voorbeeld: 2300 Watt = (10^2 Amp * 23 Ohm) = (100 Amp * 23 ohm)
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
[ Naar 'Begin van lijst' ]
[ Naar 'Top van de pagina' ]
[ Naar 'OPMERKINGEN blad' ]
- CLICK TO SELECT NEXT PAGE - KLIK VOOR KEUZE VOLGENDE PAGINA -
- G o t o P R O F E S S I O N A L Z O N E -
- G o t o I N F O Z O N E -
- G o t o I N F O Z O N E -
- GO TO HOME PAGE -
Copyright© 2000...2018 - Best in 1024x768 or higher - Last update 05/06/2018 (dd/mm/yyyy) - 11:19:00 (hh:mm:ss)
- Designed by - Pajot Valley Graphics - 3D animation studio - a division of MARC SYSTEMS - info-3d@marc-systems.be -